pühapäev, 16. detsember 2018

Migreen

Alustan siis algusest...

Peavalud on mind vaevanud 6-7 aastasest saadik juba.
Olin ehk 13-14 aasta vanune kui puutusin kokku esimest korda migreeni auraga. 

  Eelnevalt oli mul ka julmad peavalud, sellised kus hoidsin peast kinni ja tunne oli selline et pea kohe läheb katki otsas ja reaalselt plahvatab. See oli selline julm valu, mida isegi oma vaenlasele ei sooviks. Kõige julmem oli see et ükski peavalu tablett ei aidanud - vahet pole kui kange. Võisin neid tablakaid sööma jäädagi, aga valu ei kadunud kuskile. 
Ainus asi mis valu vastu aitas, oli magamine vaikuses, aken lahti värske õhu käes. 

Sel ajal ma muidugi ei osanud arvata et mul võib olla migreen. Arvasin lihtsalt et kimbutavad "pinge-peavalud". Kuna käisin koolis, siis ainuke reaalne seletus sellisele peavalule oligi "pingest" . Eksisin rängalt.

Ühel koolipäeval kui olin "muusika" tunnis,  nimelt oli meil sel hetkel just tunnikontroll ka, kui tunnen et parema käe sõrmeotsad on tuimad. Nagu vatti oleks täis olnud ja samal ajal sipelgad jooksevad sees...

  Katsusin siis oma sõrme otsi, kui järgmisel hetkel tundsin, et keel muutub samuti tuimaks. Ma loll millegipärast hakkasin oma keelt närima tol hetkel, kuigi ei tundnud keelt isegi mitte natukene. Jumal tänatud, õnneks katki ei suutnud närida seda sel hetkel.

Silme ette tekkisid sädemed, nagu kohe "kukuks kokku" tunne. Samuti kõrvad kohisesid sel hetkel. Ja üli "külm" oli tunne, kuigi higistasin sel hetkel meeletult.

  Vaatasin õpetajat ja ta pea oli üks tume must sügav auk. Reaalselt, ma ei näinud õpetaja pead, kuid kõrvalt nägin kõike muud - keha, klaverit jne. Punkt mida vaatasin, oli lihtsalt must sügav  auk. 

 Üritades rääkida - sellest ei tulnud midagi välja. Nagu üli täis inimene, kellest ei saa aru mida üritab öelda või seletada.

 Selline "hoog" kestis 10-15 minutit. Seejärel hakkas hästi vaikselt tavaline olek tagasi tulema.
 
 Kadus silmadest see "must auk", kõrvad ei kohisenud enam , sõrme otsad läksid normaalseks, seejärel alles keel stabiliseerus Jne... 

Kui hoog möödus, oli mu dressikas läbi märg, mina jällegi üli ehmunud. 
MIS ASI SEE VEEL OLI??!
MIS MINUGA JUST JUHTUS?!?!

Õpetajale sellest rääkima ei hakanud. Ma olin sellest juhtumist lihtsalt sel hetkel nii  shokeeritud! Peale seda Läksin otse kohe koju, ning ootasin millal vanemad töölt koju jõuavad.

 Kui vanemad jõudsid koju töölt, rääkisin neile mis minuga oli juhtunud. Ema muidugi käskis järgmisel päeval peale kooli Perearsti poole pöörduda. 

Järgmisel päeval siis pöördusingi perearsti poole. Rääkisin talle oma pea valudest, ja juhtumist mis koolis aset leidis. Perearst lihtsalt arvas et ma kujutasin seda ette öeldes et "Nii noorel inimesel ei saa olla Migreeni". 

Perearst andis mulle Migreeni päeviku, kuhu siis kirja pidin panema kui tihti mul tekivad Migreeni hood, ja kui kaua "hoog" kestab. Samuti soovitas leida iga "hoo" tekkimise põhjuse - millest siis hoog tekkis. Ja mis moodus migreeni hoo peatas.

Sellest siis möödus paar nädalat kui tekkisid uued peavalud, samuti ka auraga migreenid. Kuna päevik on Aasta pikkune, siis unustasin selle täitmise pmst kohe alguses ära. 

Vahepeal oli elumuutus. Kolisin eraldi, samuti perearst vahetus kui Laps sündis jne

Perearsti vahetusega olin ma nullis tagasi. Vana perearst ei olnud märkinud, et ma sellise probleemiga tema juures oleks käinud ning sõnaotseses mõttes sõimas mul näo täis, kui küsisin et kas on võimalik mingit rohtu välja kirjutada mis Migreeni vastu aitaks. 

Mõnitades et ise-endale diagnoosi ei või panna ning tema on arst, mitte mina ja kui ma nii tark olen, siis otsiks endale teise perearsti kes usub et nii noorel inimesel Migreen võib olla. 

Sellega seoses nüüd ootan päeva, mil taas migreeni hoog tekib ajal, kus saaksin minna emosse, ning välja selgitada nendepoolt et mul on Migreen! See järel lähen perearsti juurde, ning tõestan neile et ma ei valeta! 

Peale seda tõestamist muidugi vahetan Perearsti taas välja, sest mul ei ole vaja Arsti, kes mind ei aita vaid sõimab ja laimab enda tujude järgi. Mul on vaja arsti, kes hoolib oma Patsientidest ning kes otsib probleemile lahendust või Vähemalt proovib välja selgitada kas tõesti patsiendi vaevused vastavad tõele ja leida ravi.

Istumise eest sooviks me kõik raha saada, kuid miks sa oled valinud endale Eriala, mis sulle ilmselgelt ei sobi, kui käitud niimodi?
Tõsiselt, paljud võivad ära surra selliste "arstide" pärast, kes teevad oma tööd nii lohakalt kui sina. (Nimesid ei nimeta)
Palun ausalt, otsi endale eriala mis sulle tõesti meeldib, ning sa avastad end peagi paigast, kus inimesed naeratavad sulle vastu, mitte ei otsi tõestusi millega sind su ametilt maha tõsta kord suudavad. 

----------------


Netist leitud kirjeldused:

Migreen erineb pingetüüpi peavalust – sagedamini on see pulseeriv, „tuksuv”, enamasti valutab üks peapool. Tihti kaasuvad valuga kaebused: iiveldus, oksendamine, valgus- ja mürakartus. Migreenihoo ajal  ei talu inimene ka kergemat füüsilist koormust ning eelistab pigem lamada vaikses ja pimedas ruumis, peites end sageli teki alla. Kui migreenihoogu ei ravita, siis kestab see vähemalt 3 tundi, aga reeglina mitte üle 3 ööpäeva.

Mis eristab migreeni tavalisest peavalust?

Migreen on elukvaliteeti langetav haigus, millele on iseloomulikud mõõdukad või väga tugevad peavaluhood koos mitmete teiste kaasuvate sümptomitega.
Harjumuspäraselt kirjeldatakse migreeni kui ühepoolset pulseerivat peavalu, millele võivad eelneda erinevad eelsümptomid ehk aurad ning kaasuda iiveldus, oksendamine, valgus- ja mürakartus. Lisaks esineb sageli lõhnakartust ja hoo ajal ei talu inimene isegi tavapärast füüsilist tegevust (juba trepist üles minek või rahulik jalutuskäik süvendavad peavalu). Migreenihoo ajal võib inimene muutuda voodihaigeks.
Migreen on niivõrd levinud haigus, et seda peetakse sagedaseimaks neuroloogiliseks patoloogiaks. Migreen ületab oma levimuse poolest teisi närvihaigusi arvestatava varuga. Nii Euroopa riikides kui ka mujal maailmas läbiviidud uuringud räägivad seda keelt, et naistest kannatab migreeni all umbes 15% ja meestest kuni 8%. Seega üldlevinud arvamus, et migreen on naiste haigus, päris paika ei pea – naisi on migreeni all kannatajate seas kindlasti enamus, kuid ainult naistele omase haigusega tegu ei ole.
Mitte ainult levimus ei tee migreenist niivõrd olulist haigust, vaid ka fakt, et tegu on sellise haigusega, mis oluliselt langetab inimeste elukvaliteeti. Mitmed uuringud on seda tõestanud. Nii näiteks läheb migreeni tõttu igal aastal 1000 töötava inimese kohta kaduma 270 tööpäeva. Rääkimata väljalangemisest kodusest ja muust sotsiaalsest elust.

Põhilised migreeni vormid

Tähelepanelik lugeja pani tähele, et tekkis kaks erinevat mõistet – aurata ja auraga migreen. Need on kaks sagedasemat ja põhilist migreeni vormi. Erinevus seisneb selles, et peavalule koos ülalkirjeldatud kaassümptomitega võib auraga migreeni korral tekkida rida nn eelkaebusi. Migreeni aura kestab minuteid, kuid tavaliselt mitte üle 60 minuti. Aurasid võib jaotada sensoorseteks ja motoorseteks. Sensoorsed aurad on sagedasemad ning enamasti, kuid mitte alati, on tegu erinevate nägemishäiretega. Teised sensoorsed aurad võivad seisneda tuimuse, „sipelgate jooksu„ jms tunnetes. Motoorsetest võib esile tuua näiteks ühe kehapoole jäsemete nõrkust, kusjuures selliste motoorsete ilmingutega migreeni nimetatakse hemipleegiliseks ning see võib olla kas perekondlik või mitte. Perekondlikul hemipleegilisel migreenil on avastatud kindlaid geenmutatsioone, mis on seostatavad selle migreeni vormiga.
Krooniline migreen kujuneb välja n-ö tavapärasest migreenist aja jooksul. Seetõttu peetakse meie ajal kroonilist migreeni migreeni tüsistuseks.
Kuigi oma iseloomu poolest eristub migreen teistest peavalu vormidest, on teatud olukordi, mil teine peavalu võib olla migreenile sarnane. Teistpidi vaadates – kergemad migreenihood ei sisalda alati paljusid migreeni tunnuseid, mistõttu võib sellisel juhul tekkida kahtlus, et tegu on hoopis muu peavalu vormiga. Kõige enam tuleb migreeni eristada pingetüüpi peavalust, mis oma olemuselt on kergem väiksemate kaaskaebustega peavalu. Seetõttu võivad kergemad migreenihood mõnikord meenutada just pingetüüpi peavalu. Ühepoolsetest tugevatest peavaludest tuleb migreeni eristada nn kobarpeavalust. Viimase korral kujuneb sageli välja peavaluhoogude ajaline muster – kobaratena. Kuigi hood ise on lühemad, on need väga tugevad ja valuga kaasuvad samal poolel erinevad autonoomse närvisüsteemi düsfunktsioonile omased nähud – pisaratevool, silmalau turse, silma punetus, ninakinnisus jms. Kahtluste korral tuleb alati pöörduda arsti poole, kes määrab õige diagnoosi ning teostab vajadusel täiendavaid uuringuid.

Migreeni jälgimine

Kõige tõhusam migreeni jälgimise viis on pidada päevikut. Päevik peab olema võimalikult konstruktiivne. Päevikust peab olema võimalik välja lugeda kolm põhilist momenti: hoogude sagedus, nende alluvus ravile ning ravi vajaduse sagedus. Pole soovitatav põhjalikult üles kirjutada kõiki sümptomeid, mida inimene migreenihoo ajal tunneb, kuna migreen on haigus, mis avaldub stereotüüpsete hoogudega – s.t inimene kogeb samu sümptomeid korduvalt. Ka teie arst on sellest teadlik, kui olete vähemalt üks kord talle kirjeldanud oma migreeni. Päeviku hoidmine võimalikult lakoonilisena on põhjendatud ka sellega, et liigne ja korduv süvenemine oma tundmustesse võib tekitada sekundaarseid psühholoogilisi probleeme, nn somatisatsiooni. Õige lähenemise korral on see välditav! Ärge elage päeviku nimel – elus on palju enamat!

1 kommentaar:

  1. Mis suur ja inspireeriv lugu! Ma olin abielus seitse aastat ilma lapseta, sellepärast hakkas mu abikaasa tegutsema kummaline, tulles viimasel ajal koju ja ei veeta enam minuga aega ja ta lahutas mind. Nii et ma olin väga kurb ja kadunud elus, sest mu arst ütles mulle, et mulle ei ole mingit võimalust rasestuda, mis tõesti muudab mind õnnetuks. kuni ma kohtusin sõbraga, kes rääkis mulle DR ODIONist internetist, kuidas ta on aidanud paljusid naisi selle sarnase probleemiga, mida ma läbin, et võtsin temaga ühendust: (drodion60@yandex.com) ja selgitasin talle . ta rääkis mulle kõik, mida pakkuda, enne kui ta sai taasühineda õigekirja, et tuua mu abikaasa tagasi, ja ta saatis jõulise palve, mida ma pidin öösel öösel ütlema, kui ta armastuse loitsu pani. See oli ime, 24 tundi hiljem tuli minu ja ainus abikaasa mulle tagasi ja vabandas kõik, mida ta on teinud, ja ütles, et ta on täielikult valmis mind toetama, mida ma tahan, helistan kiiresti DR ODIONile ja ütlesin talle, mis oli sel hetkel käimas ja ta valmistas ette ning saatis mulle taimset ravimit, mida ta ütles, et ta ravib kõiki soovimatuid haigusi või infektsioone, mis on mind peatanud, et neid rasestuda, ning andis mulle teada, kuidas seda enne abikaasaga kohtumist kasutada. Vaadake pärast seda kohalike maitsetaimede ja juurte kasutamist, paar nädalat hiljem hakkasin mind tundma raseduse märke, tõesti olin rase, et ma just selle kuu 1. juunil sünnitasin. Ma luban, et annan kogu maailmale teada DR ODIONist, et säästa oma suhteid ja anda mulle ka lapsed, et võin täna uhkelt omaenda nime kutsuda. Iga naise jaoks, kes arvab, et see on võimatu, on siin võimalus naerata ja tuua oma perele õnne, võtke ühendust DR ODIONiga e-posti teel aadressil: (drodion60@yandex.com). või WhatsApp teda kaudu +2349060503921 Tõepoolest, ta on Jumal saadetakse tagasi kaotatud armastajad ja tuua teile õnne ...

    VastaKustuta

Juttu nimepanekust

 Nime osas kuidagi pidi ei jõudnud otsusele ja minu beebist peaaegu saigi beebi nimetu.  Appi võtsin oma sõbranna kes siis lõpuks 3 nime väl...